top of page
Search
  • Writer's pictureיובלינה

מתכון לתקופת מבחנים מסודרת ומוצלחת! רמת קושי: כל אחת יכולה

Updated: Sep 21, 2020



היי אהובה,


אחרי הרבה זמן שלא כתבתי פוסט חדש בבלוג, הרגיש שלי שזה טיימינג מעולה כדי לשתף אותך בשיטה שעוזרת לי לצלוח תקופות מבחנים כל פעם מחדש!

אני מניחה שאת בטח יכולה להרגיש את עננת התקופה מתקרבת אלינו בצעדי ענק, אבל יש עוד כמה שבועות עד יריית הפתיחה הרשמית וזה אומר שזה בדיוק הזמן לקחת את עצמנו בידיים ולהתאפס.


אני חייבת להכין אותך מראש, זה לא הולך להיות מדריך פוטוגני ואינסטגרמי במיוחד אבל אם תתמקדי בתוכן ותעבדי בצורה מסודרת לפי השלבים הבאים, זאת הולכת להיות אחת מתקופות המבחנים היותר מוצלחות שלך!


כמה דגשים כלליים וחשובים לפני שנתחיל :


שלא כמו בשגרה הרגילה, לקראת תקופת מבחנים אני מכינה תוכנית עבודה מ פ ו ר ט ת ומדויקת לכל התקופה ולא רק לשבוע אחד. למרות שזה קשה לתכנן תקופת זמן כל כך ארוכה מראש זה עדיף כי הרבה פעמים נהיה במצב שיהיה עלינו ללמוד לשני מבחנים במקביל וזה יתאפשר רק אם נפרוס את הלמידה על פני זמן ממושך (רלוונטי בעיקר לתחומים ריאליים שהלמידה לא מבוססת על שינון והחומר צריך קצת ״לשקוע ולהתיישב״ טוב בראש).


לתקופת מבחנים מוצלחת (שתגמר בתום מועדי א ולא תגרר גם לסבב מועדי ב) מומלץ לאפסן את הספונטניות בתיבה סגורה במחסן. זה לא הזמן לזרום לבילויים והצעות מפתות ויתרה מכך, לפני כל תקופת מבחנים אני מבקשת מהמשפחה והחברים לא להציע לי דברים שיעמידו את כושר הסרבנות שלי במבחן. בואי, אפילו לזרוק את הזבל זה יותר מפתה מללמוד למיקרו.


אימונים, בילויים, תור לג'ל ונקיונות ישובצו ביום של מבחן.

ביום של המבחן הראשון בסמסטר הראשון של השנה הראשונה של התואר הראשון הראשון (שהתחלתי ופרשתי ממנו) שיבצתי חלון למידה אחרי מבחן ושם הבנתי שהטעות התמימה הזאת לא הולכת לחזור שוב מעולם! בקיצור פשוט לא. קחי לך חצי יום חופש להתאווררות, מנוחה וכייף! זה חשוב ונחוץ הרבה יותר מעוד שעתיים למידה כשהמוח סחוט.


בימי שישי אני מפסיקה ללמוד בשעה 16:00. זה היום היחיד (שהוא לא יום של מבחן) שאני לוקחת בו ערב פנוי למשפחה ומנוחה. אם את עובדת / שומרת שבת ייתכן ותצטרכי למשוך קצת אחרי 16:00 כדי להספיק יותר על חשבון שעות שלא יכלת ללמוד בהן.

את כמובן יכולה להחליט על כל ערב אחר בשבוע, אבל באופן אישי מרגיש לי יותר סימבולי שישי חופשי מאשר חמישי חופשי, עם זאת אין באמת משמעות ליום.


(לשם הדוגמא נניח שיש לי 6 מבחנים ב-4 שבועות)


שלב ראשון - עוגנים חוסמים


הרבה לפני שאני מתכננת מה אלמד בפועל אני רוצה קודם להבין מה השעות נטו שאני יכולה ללמוד בהן.

אני לוקחת 6 דפי תכנון שבועיים (לוקחת בחשבון שאתחיל ללמוד ולהתכונן כשבועיים לפני תחילת המבחנים) ומתחילה לחסום חלקים בטבלה שבוודאות לא אלמד בהם:


-כותבת את התאריכים בכל ששת הדפים.

-משבצת את המבחנים לפי התאריכים.

-חוסמת חצי יום ביום שישי מהשעה 16.

-תלוי ברמת הקושי של המבחן- אם המבחן קשה אני אקדיש יומיים לפני לשחזור מבחנים ואם המבחן יותר פשוט אז רק יום אחד. בימים של שחזורים אני רק מלטשת פינות, עושה חזרות כלליות, משחזרת מבחנים ובעצם לא לומדת שום חומר חדש.


בתום השלב הזה כך הלוחות שלי נראים:



שלב שני- ניהול זמני עבודה


*בכל שאר הימים בשבועות (שהם לא יום של מבחן, יום שחזורים או ימי שישי) אני כותבת הפסקת צהריים באמצע היום כדי שאקח את הזמן הזה בחשבון. את כמובן לא צריכה להיות רובוט ולצאת לאכול בדיוק בשעה שכתבת אם את לא רעבה בה, מקסימום תחליפי את זמן ההפסקה ראש בראש עם משימה אחרת שתהיה כתובה לך.


*החליטי על זמנים שבהם את מתחייבת להתחיל ולסיים את הלו"ז שלך וכתבי אותם בטבלה.

בימים למידה מלאים (אלה שכתבנו בהם את זמני הפסקת הצהריים) אני מתיישבת בשולחן ב-9:30 בדיוק וכך יש לי שני מחזורי עבודה של שעתיים + חצי שעת הפסקה ביניהם.

שעת סיום הלמידה שלי היא 21:00 וזה נותן לי בערב עוד שני מחזורי למידה של שעתיים וחצי כל אחד + חצי שעת הפסקה ביניהם.

בימים של שחזור מבחנים וחזרות כלליות אני מסיימת ללמוד ב-20:00 (אצלי אלו ימים קצת יותר מתישים).


*אימונים ישובצו בימים של מבחן / ימי שחזורים שבהם אני מסיימת ללמוד ב-20:00 או בבקרים לפני תחילת השעה שהתחייבתי להתיישב בה.


בימי שישי אני לא לוקחת הפסקת צהריים גדולה כמו בשאר הימים ומסתפקת בהפסקות הקטנות של החצי שעה שיש לי בין מחזורי העבודה.


כך הלוחות נראים בתום השלב הזה:

שימי לב שאני עדיין לא משבצת שום חומר לימודי בפועל אלא רק מבינה איך הימים ייראו



שלב שלישי - אז מה צריך ללמוד?


זה הזמן לפתוח רשימה נפרדת לכל אחד מהקורסים שיש לך בו מבחן, לכתוב בצורה מפורטת מאוד מה את צריכה ללמוד וכמה זמן זה ייקח לך בצורה ראלית וכנה.

למרות שאני בטוחה שאת זוכרת אותי חופרת על זמני כניסה ויציאה ממשימות אני מזכירה לך שוב, המטרה היא ליצור לוז שאפשר לעמוד בו ולא לוז לוונדרוומן!


בנוסף, אני כותבת ליד כל קורס האם הוא קשה או קל-

בקורסים קלים אני יודעת שאפילו היומיים- שלושה הבודדים לפני המבחן יספיקו ואני לא מתכוונת לפרוס אותם על פני זמן ארוך של למידה.

בקורסים קשים אני פורסת את הלמידה על פני טווח ארוח (לפחות שבוע וחצי) ובדכ אלמד למבחן נוסף מקורס אחר במקביל.



שלב רביעי - שיבוץ החומרים בתוכנית עבודה


רק עכשיו אני מתחילה להכניס את החומרים ללוחות השבועיים כשהמטרה היא לקחת משימה (שאמדנו לה זמן) ולשבץ אותה באחד מחלונות הזמן שכתבנו בשלב השני בטבלה.


את השיבוץ אני מתחילה מהסוף ולאט לאט הולכת אחורה עד שמסיימת להכניס את כל המשימות של כל המבחנים!


בדוגמא שלי, המבחן האחרון הוא אקסל וזה מבחן קל אז אני יודעת שיספיקו לי יומיים למידה (לא כולל היום שחזורים) ולכן מתחילה לשבץ: ביום ג ה- 4/8 בערב את הנושאים האחרונים, וגוזרת זמנים ומשימות אחורה עד שביום שני בבוקר כתוב שאני מתחילה מנושא 1 בקורס.


גזירת המשימות נעשית מהסוף להתחלה כי ככה אני מונעת מצב של השארת יותר מדיי משימות ליום האחרון של לפני מבחן כלשהו. תכנון בצורה הזאת יגרום לכך שכנראה תצטרכי להתחיל ללמוד כמעט שבוע וחצי או שבועיים לפני תחילת המבחנים אבל ככה תדעי שאת בוודאות מספיקה לכסות את כל היקף החומר + יש לך ימים לליטושים ושחזורים, שלי זה מאוד מאוד חשוב.


אני לא אעלה את כל הדפים כדי לא לבלבל אותך, אבל אם יש לך שאלות נוספות או משהו שלא היה מספיק ברור אני ממש אשמח לעזור, רק כתבי לי כאן בתגובות או בהודעה באינסטגרם!


מה עושים עם לו"ז יומי?


בואי נשים את כל הקלפים על השולחן! הלוז היומי הוא כלי פסיכולוגי שנועד לעזור לך לנצח את הדחיינות והמריחות בימים של למידה ממושכת.

את הלוז היומי אני מכינה בסוף כל יום לקראת היום הבא ובהסתמך על הלוז השבועי כמובן.

המטרה היא לקחת כל דבר שכתוב בלוז השבועי ולפרק אותו לתת משימות קטנות שיהיו הרבה יותר קלות להשלמה וביצוע.

ככל שתמתחי יותר קווים על שורות של משימות, כך השדון הגאוותן שיושב לך על הכתף יהיה רגוע ומסופק וזאת בדיוק המטרה.

פסיכולוגיה הפוכה זה כאן! היוש :)


נ.ב



נשאר לי רק לאחל לך בהצלחה!

תזכרי שלמרות שהתקופה הזאת אינטנסיבית ולא פשוטה גם היא תעבור ועם תכנון נכון היא אפילו יכולה להיות דיי נסבלת...


מחכה לשמוע ממך,



3,491 views
bottom of page